Den bedste teknologi i gode hænder.

Fokus på tryghed og sikkerhed.

Vores behandlinger

Øjenkonsultation

En øjenundersøgelse hos en af vores erfarne øjenlæger. Konsulstationen inkluderer alle nødvendige scanninger og specialundersøgelser (OCT, nethinde foto, biometri, udmåling til briller og synsfelt etc.)

Screening for diabetisk øjensygdom

Så snart man får diabetes, skal man have undersøgt øjets nethinde bl.a. ved fotografering. De forandringer, man eventuelt finder på nethinden, afgør hvor ofte der skal foretages fotografering af øjnene.

Grå stær undersøgelse

Når linsen bliver uklar, har man grå stær. En uklar linse betyder, at billeddannelsen på nethindens gule plet (stedet for opfattelse af skarpe-, farve- og kontrastsyn) bliver sløret. Der findes i dag ingen forebyggende eller medicinsk behandling mod grå stær, hvorfor operation fortsat er den eneste behandlingsmulighed.

Tørre, våde og irriterede øjne

Behandlingen af tørre øjne er kunstig tårevæske med det formål at lindre symptomerne. I de fleste tilfælde hænger tørre øjne sammen med øget alder. Derudover får mange tørre øjne som følge af kronisk behandling med forskellige øjendråber.

Keratoconus og andre hornhindesygdomme

Keratoconus er en langsom fremadskridende udtynding af hornhinden. Behandlingen i de tidlige stadier er briller eller hårde kontaktlinser.  Hvis sygdommen fortsat udvikler sig, er behandlingen UV lysbehandling, og i nogle tilfælde en hornhinde transplantation.

AMD (alderspletter) og undersøgelse af nethinden

Diagnosen af nethinde sygdomme stilles af øjenlægen, som med sit øjenmikroskop eller en OCT- scanning. For at finde mulige perifere nethindehuller anvendes et specielt kontaktglas.

Efterstær

Efterstær er en uklarhed, arvæv, som opstår i bageste linsekapsel efter en grå stær operation. Måneder til år efter operation for grå stær kan der hos ca. 10% udvikles efterstær.  Symptomerne er ligesom grå stær, og kan blive så generende at synet forringes, og laser behandling bliver nødvendig.

Laserbehandling til grøn stær

Ved den hyppigste type af grøn stær (åbent vinklet grøn stær), kan øjentrykket i visse tilfælde sænkes ved at påvirke kammervinklen (øjets drænkanal) med laserstråler. Behandlingen anvendes ofte som supplement til den medicinske behandling og kan sjældent erstatte denne.

Øjenlågsoperation

Øjenlågsoperationer fjerner tunge øjenlåg og poser under øjnene. Indgrebene er overvejende kosmetiske. Hvis du har udtalt overskud af hud på øvre øjenlåg og indskrænket synsfelt, kan du få foretaget fjernelse af hudoverskuddet i offentlig regi.

Bykorn og Haglkorn

Bygkorn er betændelse i en eller flere af øjenlågets fedt kirtler. Antibiotiske øjensalver og øjendråber har ikke helt den ønskede virkning på et bygkorn, og har derfor mange behov for en lille øjenlågs operation.

Pterygium (hornhinde slimhindefold)

Pterygium er en slimhindefold, der vokser fra bindehinden ind over hornhinden. Dette sker ved eksponering af vind og vejr. Når det bliver kosmetisk skæmmende, eller læsionerne breder sig ind over synsaksen, skal pterygium fjernes ved en øjenoperation.

Børne Øjenundersøgelse

Øjenlægen eller skeleterapeuten, undersøger om barnet har et normalt udviklet syn på begge øjne. Det er afgørende, at forældrene er opmærksomme på skelen samt tester barnets syn så tidligt som muligt.

Grøn stær undersøgelse

Hvis du får konstateret grøn stær (højt øjentryk), skal du gå til kontrol hos øjenlægen resten af livet. Her undersøger øjenlægen dit øjentryk, synsnerven og synsfeltet. Ved det første besøg vil øjenlægen også måle tykkelsen af hornhinden og øjets indre afløb.

Øjenlægehjælp

Ventetid for en ikke akut øjenlæge konsultation gennem sygesykringen er p.t. 3-4 mdr.